اجرای طرح «دختران پیشرو»

طرح «دختران پیشرو» با راهبرد تربیتی تبدیل مدرسه به بهشت به همت سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بانوان سازمان تبلیغات اسلامی، طرح «دختران پیشرو» با تمرکز تمام توان در دسترس خود بر ظرفیت و فرصت تکرارنشدنی آموزش و پرورش، تلاش می‌کند تا بیشترین دستاورد را در عرصه فرهنگی برای کشور به ارمغان آورد و در این راه از سایر نهاد و سازمان‌های فرهنگی کشور نیز به این سمت و سو دعوت می‌کند.

با توجه به اینکه صحنه تربیت کشور را می‌توان در دو مؤلفه از هم گسیختگی و پراکندگی تلاش‌های فعالان وضع موجود و نظم نوین تعلیم و تربیت در وضعیت انفعال امروز خلاصه کرد، اما آنچه مهم است این است که فضای شهر به معنای گسترده آن و نه فقط فضای مدرسه، نیازمند نیروی انسانی مشتاق همکاری تربیتی همچون بسیج، طلاب، کادر معلمان و نه فقط معلم پرورشی و امکانات گسترده و گاه بلااستفاده مردم، خانواده‌ها و حاکمیت است و قابلیت آن را دارد که در خدمت تحول پرورشی مدرسه به کار گرفته شود.

این طرح ویژه دختران نوجوان، مربیان، معلمان، اولیا و نیرو‌های داوطلب فعالیت‌های تربیتی است و به همت سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود.

دوران نوجوانی را می‌توان دوران فراز و فرود، انقلاب و هیجان و بروز تحولات شگرف و گسترده در زندگی فرد دانست که اگر با آگاهی و شناخت کافی با آن رو به رو نشوین ناکامی‌های جبران‌ناپذیری در انتظار آینده نوجوان و جامعه خواهد بود. پس شناخت ویژگی‌ها و خصایص نوجوان برای چهار گروه جوان، اولیا و پدر و مادر نوجوان‌ها، مربیان و مسئولان تعلیم و تربیت و مسئولان و مدیران کلان کشور ضروری است.

با توجه به دغدغه‌های مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت کار فرهنگی با نوجوانان تشکیل کارگروهی برای این موضوع ضروری است. از این رو سرفصل و روند اجرای برنامه‌ها در این کارگروه شامل جمع‌آوری محتوای موجود و مربوط به قشر نوجوان، پردازش محتوا، ارائه محتوا در قالب‌های متنوع اعم از فیلم، شعر، داستان، موسیقی، هنر‌های تجسمی، بازی‌های رایان‌های و…، برگزاری دوره‌ها، رویداد‌ها و نشست‌های مرتبط با طرح، برگزاری نمایشگاه دستاورد‌های نوجوانان، ارزیابی، رصد و اصلاح محتوای ارائه شده و برگزاری انواع جشنواره‌هاست.

نشست هم‌افزایی با اساتید فن، نشست‌های شورای راهبردی مدیران حوزوی، ایجاد و تنظیم برخی طرح‌ها و برگزاری چند رویداد تربیت مربی از مراحل توسعه و پیشرفت این طرح محسوب می‌شود.

براساس تحلیل و آسیب‌شناسی انجام شده تربیت مربیان کارمند با شیوه‌های نوین و شکستن فیلتر ذهنی کارآیی انحصاری در تبلیغات سنتی مورد نیاز است. اما با توجه به بازخورد‌های خوب مخاطبان، باید تبلیغ کافی و اطلاع‌رسانی مناسب به صورت فراخوان از طریق سازمان تبلیغات اسلامی مرکز مدیریت خواهران استان تهران و نشست‌های راهبردی مدیران انجام شود.

در این راستا اعطای مسئولیت متناسب با توانمندی و رشد توانمندی نوجوانان و جوانان و احترام به شخصیت آن‌ها به عنوان راهبرد کلان و کنشگری عینی و مواجهه با مسائل بزرگ و فعالیت با عنوان تبدیل مدرسه به بهشت به عنوان راهبرد تربیتی مورد توجه است.

این طرح در نظر دارد حداقل یک میلیون مربی و راهبر تربیت کند و بیش از ۱۰۰ هزار فضای تربیتی و رشد از جمله مدارس، حوزه‌های علمیه، حسینیه‌ها و … را با این همراه کند. همچنین حرکت به سوی هویت‌بخشی و تشخص مربیان و متربیان در تمدن نوین اسلامی و بسیج ۲۰ میلیون نفری جوانان، نوجوانان و کودکان به سوی پیشرفت منطقه در بلند مدت از اهداف طرح «دختران پیشرو» به شمار می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *