سلام بر ماه خدا

شب دروازه‌های آسمان باز بود و به نامت أین الرجبیون را می‌خواندند …

مولاجان ماه رجب ماه شروع عاشقانه‌های من است برای تو …

که برای رسیدن به خدا در ماه خدا باید از تو شروع کنم و به خدا برسم …

عجب ماهِ دلربایی ست ماهِ خداست ماهِ معبود یگانه‌ی مولای من …

دلم می‌خواهد شب‌های این ماه را به یادت بیدار بمانم و عشق بازی‌های عارفانه‌ی تو را با معشوقت ببینم …

اما من کجا و نگاه بر عاشقانه‌های تو …

دلم هوایت را کرده، راستی مولاجان در قنوت نمازهای عارفانه‌ات در شب‌های رجبیه مرا هم میهمان کن محتاجم

محتاج دعایی خالصانه از جانب کسی که مرا خالصانه دوست بدارد …

دلم برای اجابتِ دعایی به نام تو دلتنگی می‌کند …

دلم برای کمی با خدا بودن در ماهِ خدا بی‌تابی می‌کند …

درهای آسمان از امشب باز می‌شود به روی اهل زمین خواستی بیا و مرا هم با خودت ببر دلم بهانه گیر شده، دنیا برایش تنگ شده

بیا مرا با خودت به شب‌های دلدادگی‌ات ببر، می‌خواهم معشوقِ یگانه‌ام را ببینم که معشوقِ یگانه‌ی خود را عاشقانه می‌خواند …

کاش می‌توانستم صدایِ مناجاتِ نیمه شب‌های رجبت را به گوشِ اهل زمین برسانم تا مدهوش جمله‌ای عاشقانه‌ات شوند در این زمانه اما …

کاش می‌توانستم تو را در حالِ راز و نیاز آسمانی‌ات به اهل زمین نشان بدهم تا کمی عشقبازی بیاموزند اما …

امان از این زمانه و دلربایی‌های تو …

مولای مهربان من آمدن ماه خدا بر محضر مبارکت در هستی مبارک …

اعمال روز اول ماه رجب کدامند؟

روزه، غسل و زیارت امام حسین (ع) اعمال توصیه شده این روز است. روایت شده كه حضرت نوح (ع) در این روز به كشتى سوار شد و به كسانى كه همراه او بودند امر فرمود روزه بگیرند که هر كس این روز را روزه بگیرد، آتش جهنم یك سال از او دور شود. در حدیث دیگری نیز آمده است که هر کس سه روز این ماه را روزه بگیرد بهشت بر او واجب می‌شود. همچنین روایت شده است که: روز قیامت منادی از بطن عرش صدا می‌زند: کجایند رجبیّون؟ [در این هنگام [عدّه‌ای از میان مردم بر می‌خیزند و این در حالی است که از چهره آنها می‌درخشد و [خداوند] بر سر آنان تاج ملائکه را نهاده است و این مزد کسانی است که ماه رجب روزه گرفته‌اند و لو یک روز از اول، وسط و یا آخر آن را».

از امام جعفرصادق(ع) نیز روایت شده است که هر كس امام حسین(ع) را در روز اول رجب زیارت کند، خداوند او را بیامرزد.

برای تمام روزهای این ماه مبارک دعاها و ذکرهای متعدد بیان شده است که ذکر صلوات، لااله الالله و استغفرالله جزو اذکار کوتاه اما پرفضیلت توصیه شده است.

سایر اعمال مشترک روزهای ماه رجب

علاوه بر اعمال خاص مناسبت‌های ماه رجب مانند اعمال ام داوود برای مراسم اعتکاف رجبیه، برای تمامی روزهای این ماه نیز اعمال مشترکی توصیه شده است از جمله: در تمام ایام ماه رجب این دعای ذکر شده از امام زین العابدین علیه‌السلام خوانده شود که می‌فرماید: «یَا مَنْ یَمْلِكُ حَوَائِجَ السَّائِلِینَ وَ یَعْلَمُ ضَمِیرَ الصَّامِتِینَ لِكُلِّ مَسْأَلَةٍ مِنْكَ سَمْعٌ حَاضِرٌ وَ جَوَابٌ عَتِیدٌ اللَّهُمَّ وَ مَوَاعِیدُكَ الصَّادِقَةُ وَ أَیَادِیكَ الْفَاضِلَةُ وَ رَحْمَتُكَ الْوَاسِعَةُ فَأَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّىَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَقْضِىَ حَوَائِجِى لِلدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَىْ ءٍ قَدِیرٌ».

دعایی نیز از امام صادق علیه‌السلام روایت شده است که می‌فرماید: «خَابَ الْوَافِدُونَ عَلَى غَیْرِكَ وَ خَسِرَالْمُتَعَرِّضُونَ إِلا لَكَ وَ ضَاعَ الْمُلِمُّونَ إِلا بِكَ وَ أَجْدَبَ الْمُنْتَجِعُونَ إِلا مَنِ انْتَجَعَ فَضْلَكَ بَابُكَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبِینَ وَ خَیْرُكَ مَبْذُولٌ لِلطَّالِبِینَ وَ فَضْلُكَ مُبَاحٌ لِلسَّائِلِینَ وَ نَیْلُكَ مُتَاحٌ لِلْآمِلِینَ وَ رِزْقُكَ مَبْسُوطٌ لِمَنْ عَصَاكَ وَ حِلْمُكَ مُعْتَرِضٌ لِمَنْ نَاوَاكَ عَادَتُكَ الْإِحْسَانُ إِلَى الْمُسِیئِینَ وَ سَبِیلُكَ الْإِبْقَاءُ عَلَى الْمُعْتَدِینَ اللَّهُمَّ فَاهْدِنِى هُدَى الْمُهْتَدِینَ وَارْزُقْنِى اجْتِهَادَ الْمُجْتَهِدِینَ وَلا تَجْعَلْنِى مِنَ الْغَافِلِینَ الْمُبْعَدِینَ وَاغْفِرْلِى یَوْمَ الدِّینِ».

از امام صادق علیه‌السلام روایت شده كه در ماه رجب این دعا نیز خوانده شود: «اللَّهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ صَبْرَ الشَّاكِرِینَ لَكَ وَ عَمَلَ الْخَائِفِینَ مِنْكَ وَ یَقِینَ الْعَابِدِینَ لَكَ اللَّهُمَّ أَنْتَ الْعَلِىُّ الْعَظِیمُ وَ أَنَا عَبْدُكَ الْبَائِسُ الْفَقِیرُ أَنْتَ الْغَنِىُّ الْحَمِیدُ وَ أَنَا الْعَبْدُ الذَّلِیلُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ امْنُنْ بِغِنَاكَ عَلَى فَقْرِى وَ بِحِلْمِكَ عَلَى جَهْلِى وَ بِقُوَّتِكَ عَلَى ضَعْفِى یَا قَوِىُّ یَا عَزِیزُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الْأَوْصِیَاءِ الْمَرْضِیِّینَ وَاكْفِنِى مَا أَهَمَّنِى مِنْ أَمْرِ الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ».

از حضرت رسول اکرم صلى الله علیه و آله روایت شده كه هر كس در ماه رجب صد مرتبه بگوید: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِى لا إِلَهَ إِلا هُوَ وَحْدَهُ لاشَرِیكَ لَهُ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ» و آن را به صدقه ختم فرماید حق تعالى براى او به رحمت و مغفرت و كسى كه چهارصد مرتبه بگوید بنویسد براى او اجر صد شهید عطا فرماید.

از نبی مکرم اسلام روایت است: كسى كه در ماه رجب هزار مرتبه «لا إِلَهَ إِلا اللهُ» بگوید خداوند عزوجل براى او صد هزار حسنه عطا کند و براى او صد شهر در بهشت بنا فرماید.

روایت است كسى كه در رجب در صبح هفتاد مرتبه و در شب نیز هفتاد مرتبه بگوید: «أَسْتَغْفِرُاللهَ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ» و پس از اتمام ذکر، دست‌‌ها را بلند كند و بگوید: «اللَّهُمَّ اغْفِرْلِى وَ تُبْ عَلَىَّ» اگر در ماه رجب بمیرد خدا از او راضى باشد و به بركت ماه رجب، آتش او را مس نكند.

در کل این ماه هزار مرتبه ذکر: أَسْتَغْفِرُاللهَ ذَاالْجَلالِ وَالْإِكْرَامِ مِنْ جَمِیعِ الذُّنُوبِ وَالْآثَامِ گفته شود؛ تا خداوند رحمان او را بیامرزد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *